Jedz z mniejszych i najlepiej czerwonych talerzy!

 

W polskiej tradycji istnieje zwyczaj zjadania wszystkiego, co zostało nam podane. Pochodzi prawdopodobnie z czasów, kiedy jedzenia nie było wystarczająco dużo i nie należało go marnować. Dziś, kiedy wszystkiego jest pod dostatkiem, nie ma on najmniejszego sensu, ale wciąż egzystuje. Od dzieciństwa rodzice uczyli nas, aby posiłki spożywać do końca. Nawyk ten jest tak silny, że towarzyszy nam także w dorosłym życiu. Ileż to razy jemy „na siłę”, choć żołądek kategorycznie protestuje, a ośrodek sytości w naszym mózgu sygnalizuje, że zjedliśmy już wystarczająco dużo. Na efekty nie trzeba długo czekać. Dodatkowe kalorie, spożyte wraz z nadmierną ilością jedzenia, ochoczo zasilają naszą tkankę tłuszczową, zlokalizowaną głównie w obrębie brzucha.

 

Oszukaj swój wzrok!

Oby to ograniczyć należy spożywać posiłki z mniejszych talerzy. Nałożone na nie porcje jedzenia sprawią wrażenie dużo większych niż są w rzeczywistości. Tym sposobem zjemy mniej. Dobrze jest też jeść powoli, ponieważ ośrodek sytości w mózgu otrzymuje sygnał, dopiero mniej więcej po 15 -20 minutach od momentu, kiedy rozpoczynamy posiłek. Jeśli w tym czasie zjemy za dużo, będzie już za późno, aby nasz organizm otrzymał informacje, że powinniśmy już przestać jeść.

Obecnie wielu badaczy skupia się na obserwowaniu konsekwencji szybkiego spożywania posiłków. Szacuje się, że osoby spieszące się z jedzeniem są trzy razy bardziej narażone na nadwagę niż ci, którzy przeznaczają na posiłek więcej czasu.

 

Czerwony alarm!

Dobrym sposobem na nie spożywanie nadmiernej ilości kalorii jest też jedzenie z czerwonych talerzy. Do takiego wniosku doszli naukowcy z uniwersytetu w Parmie we Włoszech.

W analizie wzięło udział 240 osób. Badanym podano identyczne posiłki, ale na talerzach w trzech kolorach: białym, niebieskim i czerwonym. Uczestnicy nie wiedzieli, jaki jest cel badania. Poproszono ich tylko o ocenę podanego jedzenia.

Okazało się, że osoby biorące udział w eksperymencie najmniej zjadały z czerwonych talerzy. Przez pewien czas sądzono, że u podłoża takiej zależności leży kontrast pomiędzy podłożem (talerzem), a nałożonym na niego jedzeniem. Dzięki temu mielibyśmy sprawniej oceniać ilość spożywanego pokarmu.

Głębiej zakrojone badania zaprzeczyły wcześniejszym wnioskom. Okazało się, że mechanizm działania koloru jest inny. Barwa czerwona odbierana jest przez nasz mózg jako kolor alarmu, zagrożenia, ostrzega przed nadchodzącym niebezpieczeństwem. Jedząc z czerwonego talerza, spożywamy posiłek ostrożniej, a co za tym idzie – zjadamy mniej.